пʼятниця, 16 жовтня 2015 р.

Відкритий урок !

Тема. Людина, яка змінила життя суспільства
(Присвячено до 200-річчя від дня народження Михайла Вербицького)

Мета: поглибити, розширити знання учнів про життя та діяльність М.Вербицького; про історію створення нашого гімну; формувати національну свідомість;  розвивати  пізнавальний інтерес, пам’ять, вміння аналізувати, логічно мислити; виховувати в учнів почуття національного патріотизму за свій народ, повагу до національної символіки,  до історичного минулого держави, прагнення примножувати своєю працею здобутки українського народу
Очікувані результати:
     -    характеризувати діяльність М.Вербицького;
-         оцінювати його діяльність;
-         аналізувати історичний матеріал;
-         робити висновки та узагальнення
Форма уроку: урок-гра
Обладнання: презентація, ілюстрації, історична карта
Хід уроку
І. Підготовчий етап
Клас ділиться на дві – три команди. Кожна команда визначає  капітана та створює емблему із девізом команди.
Попереднє повідомлення теми , мети та очікуваних результатів уроку-гри. Підготовка випереджувальних завдань та проведення групових та індивідуальних консультацій для учнів. Підготовка пам' яток чи шаблонів для опрацювання історичних джерел, складання плану, розповіді, схеми… .
ІІ. Евокація
Вчитель. Ми знаємо про М. Вербицького як творця музики до національного гімну України, але як сказав Людкевич: «Вербицький для нас є не тільки музикантом,а й також символом нашого національного відродження в Галичині". Це прогресивний діяч української культури першої половини XIX ст.. М. Вербицький плодотворно працював у різних галузях музичного мистецтва і створив низку талановитих хорових, оркестрових і музично-драматичних композицій. Його творчість мала особливо велике значення для демократичної культури західноукраїнських земель, що розвивалася в особливих і складних умовах.
Вчитель. Дізнатися, про що буде йти мова в першому турі  нам допоможе метод «Кроссенс»

-      Мова буде йти про гімн

ІІІ. Усвідомлення
І тур. «Чи знаєте ви?»
За кожну правильну відповідь – 1 бал
1.     Хто написав слова та музику до гімну?( П.Чубинський, М. Вербицький)
2.     Що чекало на Чубинського через написання такого патріотичного вірша?  (20 жовтня 1862р. шеф жандармів князь Долгоруков дає розпорядження вислати Чубинського «за вредное влияние на умы простолюдинов» на проживання в Архангельську губернію під нагляд поліції)
3.     Коли відбулась перша публікація вірша Павла Чубинського? (1863р. журнал «Мета»№4)
4.     Де і коли вперше прозвучала пісня –гімн «Ще не вмерла Україна?» (10 березня 1865р. в Перемишлі)
5.     Де вперше було надруковано слова і музику до пісні-гімну «Ще не вмерла Україна»?(Львівський збірник «Кобзар» 1885р.)
6.     У якому році вперше почав використовуватись як державний гімн? (у 1917 році, Українська Держава)
7.     Коли вперше офіційно зазвучав гімн незалежної України? (5 грудня 1991р. у Верховній Раді – виконав хор ім. Г.Верьовки)
8.     Коли було затверджено Верховною Радою музичну редакцію Державного гімну? (15 січня 1992р)
9.     Коли було ухвалено Закон «Про державний гімн України»? (6 березня 2003р.)
10.    У якій статті Конституції України це затверджено? (Стаття 20 КУ)

ІІ тур «Визнач ,що було раніше»
Завдання для команд.
Вчитель. «Вам подано тексти  пісні-гімну. Визначте  хронологічну  послідовність їх створення. Обгрунтуйте свій вибір.  За правильне виконання (3 бали)»
 І. Ще не вмерла України і слава, і воля.
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші вороженьки, як роса на сонці,
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Душу, тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
Станем, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону,
В ріднім краю панувати не дамо нікому;
Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє,
Ще у нашій Україні -  доленька наспіє.(3)
ІІ. Ще не вмерла Україна,
И слава, и воля!
Ще намъ, браття-молодці,
Усміхнеться доля!
Згинуть наші вороги,
Якъ роса на сонці;
Запануємъ, браття й ми: У своїй сторонці.
Душу, тіло ми положимъ: За свою свободу:
И покажемъ, що ми браття: Козацького роду.
Гей-гей, браття миле,
Нумо братися за діло!
Гей-гей пора встати,
Пора волю добувати!(1)

ІІІ. Ще не вмерла Україна, ні слава, ні воля,
Ще нам, Браття-українці, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці,
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Душу, тіло ми положим за нашу свободу:
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
Станем, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону,
В ріднім краю панувати не дамо нікому.
Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє,
Ще на нашій Україні доленька наспіє.(2)


            І. Ще не вмерла України і слава, і воля.
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші вороженьки, як роса на сонці,
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Душу, тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
Станем, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону,
В ріднім краю панувати не дамо нікому;
Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє,
Ще у нашій Україні -  доленька наспіє.(3)

ІІ. Ще не вмерла Україна,
И слава, и воля!
Ще намъ, браття-молодці,
Усміхнеться доля!
Згинуть наші вороги,
Якъ роса на сонці;
Запануємъ, браття й ми: У своїй сторонці.
Душу, тіло ми положимъ: За свою свободу:
И покажемъ, що ми браття: Козацького роду.
Гей-гей, браття миле,
Нумо братися за діло!
Гей-гей пора встати,
Пора волю добувати!(1)

ІІІ. Ще не вмерла Україна, ні слава, ні воля,
Ще нам, Браття-українці, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці,
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Душу, тіло ми положим за нашу свободу:
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
Станем, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону,
В ріднім краю панувати не дамо нікому.
Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє,
Ще на нашій Україні доленька наспіє.(2)
ІІІ тур «Відтворіть минуле»
Вчитель. Команди, використовуючи запропоновані слова, малюнки мають розповісти про період України,  в якому  жив М. Вербицький (5 балів)
«Руська трійця» ,«Весна народів», Валуєвський циркуляр, реформи, Греко-котолицька церква
  

ІV тур «Скласти історичний портрет»
Команди мають доповнити методом «Гронування» схему.  Варіанти : вплив сімейного виховання; найближче оточення; історичний час, за якого формувалась особистість; ідейний вплив; моральні принципи; роль та місце особистості в історичних подіях; чиї інтереси захищав. (10 балів)


V тур. «Я знаю ,що… » Конкурс капітанів
  За кожну правильну відповідь 1 бал
        Роки життя М.Вербицького? (4 березня 1815 – 7 грудня 1870)
        Як було звати його молодшого брата? (Володислав)
3.                Про який музичний інструмент Вербицький  казав: «вироблював протекцію у сферах дідичів та боронив його перед натиском екзекуторів» (гітара)
4.     Послідовником і заочним учнем якого композитора став Вербицький? (Дмитра Бортнянського)
5.     З яким містом пов'язані роки життя з 1833 по 1846? (м. Львів)
6.     Одна з перших вистав М. Вербицького? («Карпатські верховинці»)
7.     Який стиль музики в Галичині започаткував Вербицький? (хоровий)
8.     Де служив і жив Вербицький останні роки? (с. Млини)
9.     На яку тематику припадає творча спадщина композитора? (духовну – створив музику до Літургії)
10.     Які фольклорні мотиви сприяли його музиці? (коломийки)
11.      Вербицький перший з галицьких композиторів написав музику до поезії … Кого? (Т.Шевченка «Заповіт»)
12.         Який твір Вербицького «об'єднав дві України»? (Гімн)
13.       Яку мелодраму Вербицького ставили понад 500 разів на сценах України, Європи, США? («Підгіряни»)
14.       Скільки синів було у Вербицького? (Два – Іван і Михайло)
ІV. Рефлексія
Продовжте  речення
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Я придбав ...
Мені захотілося ...

Мене надихнуло ..

1 коментар:

  1. Вiрш "Ще не вмерла УкраIна" написав Тарас Григорович Шевченко.Вперше його надруковано в часописi "Мета" №4 стр.272,273 за грудень.А сучасний гiмн України написав Леонiд Кучма 2003р.Це два рiзнi вiршi за своєю суттю i наповненням.

    ВідповістиВидалити